vrijdag 18 juli 2014

Nieuws

In het winkeltje van de camping verkopen ze broodjes, toeristische prullaria, ijs en snoep. En kranten. Diverse ochtendbladen en een regionale krant.
In eerdere jaren kocht ik altijd mijn krant als ik broodjes ging halen. Ongeacht waar we waren, een Telegraaf is altijd wel te koop. Net als Coca-Cola. 

Nu doe ik dat niet meer. De reden zal duidelijk zijn. De nieuwsvoorziening is online overal en ten alle tijde beschikbaar op een beeldscherm naar keuze. Waardoor de krant de functie van nieuwsbrenger heeft verloren. 

Het nieuws van de verschrikkelijke vliegramp in Oekraïne bereikte mij via de Social Media. Sneller kan niet. En het maakte behoorlijk indruk hier. Verbijstering en mededogen. Je zult maar lekker op vakantie gaan en neerstorten met zo'n vliegtuig. Met je gezin. Het duurt even voordat zo'n toestel beneden is. Een paar minuten? Wat zeg je tegen je kinderen? Kun je ze troosten? Of is het ieder voor zich? Ze zullen niet in de gordel hebben gezeten dus als die raket een gat in de romp heeft geslagen zullen er mensen naar buiten zijn gezogen. En dan gaat de neus naar beneden en begint de duikvlucht. Iedereen rolt naar voren... Je wilt er helemaal niet aan denken eigenlijk. 

Ik hou niet van vliegen. Ben altijd bang, altijd gespannen. En dat is er mu niet beter op geworden. Nee. Dan is Zeeland helemaal zo gek nog niet. Geen separatisten. Geen raketten. Wel zon. En zee. En strand. En mosselen. 

Thailand. Indonesië. Maleisië. De mensen die nog moeten wens ik heel veel plezier. En troost je met de wetenschap dat de KLM en andere maatschappijen niet meer boven Oekraïne zullen vliegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...