donderdag 17 juli 2014

Braaien

Trends komen en gaan in kampeerland. Tot aan het moment dat we onze eerste caravan kochten in 2005 kampeerden we  met een tent. Koken deed ik altijd op een gasstelletje van Campinggaz. Met bijbehorende blauwe gastank. Die altijd leeg was op het moment dat dat helemaal niet uitkwam. En dan moest je met de lege tank naar de campingwinkel om hem tegen een idioot hoge prijs in te wisselen voor een nieuwe.
Het koken ging trouwens prima op dat twee-pittertje. Ik gebruikte een nest-en stapelbaar aluminium pannenset met van die knijpertjes om de pannen te hanteren. En een ouwe juspan of koekepan voor het bakken.
Koken in de tent heb ik nooit gedaan. Als kind maakte ik mee dat onze tent bijna afbrandde door een wapperend tentgordijn dat in brand vloog. Razendsnel handelen van mijn oom met een brandblusser voorkwam een ravage.
Dus ik kookte buiten en dat is ook veel leuker. Als het niet regent tenminste. Maar dan was er de snackbar of restaurant. Afhankelijk van het budget.

Bij de komst van onze eerste KIP-caravan bleef ik dit zo doen. De gasinstalatie van dit kippebeest uit 1983 vertrouwde ik niet zo. Dus het gaskomfoor in de caravan bleef ongebruikt en bood plaats aan de televisie. 

Toen kwam er wat nieuws. Bij elke tent of caravan zag je inmiddels een aantal variabelen waarvan er altijd wel een aantal aanwezig waren: twee blauw-wit gestreepte campingstoelen met een hoofdkussentje, een inklapbare gezinstafel die vanuit koffertoestand ongetoverd werd tot tafel met vier zitplaatsjes, een tapijt van bolletjeskunsstof voor onder de luifel en ... de Skottelbraai.

De blauwe stoelen hebben wij ook. De koffertafel ook, maar die loopt op zijn laatste benen vanwege defecte scharniertjes, het bolletjestapijt nog niet, maar de skottel heb ik echt in mijn hart gesloten. Op het moment van koken zet ik alles klaar op de blauwe koffertafel, zet een blauwe tuinstoel naast de skottel, een blikje bier of glaasje wijn onder handbereik en 'braaien' maar. Als ik wat nodig heb roep ik een van de kinderen, want ik kan er natuurlijk niet bij weglopen. Gevaarlijk... 😜 
Ideaal. En leuk om te doen. Alleen pasta of rijst koken moet apart. In de caravan. Want het oude campinggaz stel ligt nog wel in de disselbak, maar ik weiger om 38 euro uit te geven voor een paar liter gas. Wie de bekende blauwe tank wil hebben mag hem gratis ophalen. Leeg uiteraard.

Menu van gisteren: aardappelkrieltjes, sla en zelfgemaakte kipspiesjes met satesaus...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...