vrijdag 17 april 2015

Zooo handig...

Soms heb ik zin in kopen. In een apparaat of iets anders voor de heb. Vandaag was ik in de Turkse winkel en viel mijn blik op een elektrische pizzapan. En laat ik die nu net nodig hebben. Want ik ben inmiddels aan mijn vierde exemplaar toe. De laatste heb ik vorige week afgevoerd richting OTTO.

Het is een grote koekepan met een diameter van 40 cm. Hij gaat niet op het gas, maar je steekt een stekker in hhet stopcontact en je hebt een lekker grote bakplaat met ook nog een deksel waardoor het min of meer een oven-functie kan hebben. Ik gebruik dat laatste niet. Wel de pan. Als pan. Voor die gerechten die je in hoeveelheden maakt. Zoals bami, nasi, chili, en noem maar op. En de laatste tijd maken we op vrijdag steevast broodjes kebab.

Stuk vlees van ongeveer een kilo in blokjes. Minder kan ook, maar ik hou graag altijd een beetje over...  Even een beetje olie en water erbij en een handvol kruiden. Knoflookpoeder, pul biber (gedroogde spaanse pepervlokjes) en salcasi (een soort puree van tomaten, paprika en/of rode peper).

Vleesjes even marineren in bovengenoemd mengseltje en dan op de bakplaat. Eerste even het vocht laten verdampen en het vlees laten garen met het deksel op de pan. Dan deksel eraf en lekker doorbakken.

Op een pistoletje van de Jumbo of AH. Met een frisse salade van kleine blokjes komkommer en dito tomaat. Met een uitgeknepen citroen daaroverheen en een beetje zout... En een beetje zure kruiden. Sumak. Ook Turks. Maar gebruik dit met mate, anders overheerst dit teveel.

Succes verzekerd. Hier thuis een welkome vrijdagtraditie aan het worden.

Ideaal...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...