vrijdag 3 april 2015

The Passion: Reli-Kitsch

Enschede was in de ban van The Passion. Er speelt ook wel een stukje regionaal minderwaardigheidscomplex mee met dit soort evenementen. Net zoals bij Serious Request een paar jaar geleden. Kijk toch eens al die beroemdheden die zomaar naar Enschede komen. Enschedeeeee...

Ik heb natuurlijk gekeken. Heb nog even gedacht om er naar toe te gaan, maar ik hoorde dat om zes uur de hekken al dicht zouden gaan en dan sta je daar in hagelbuien en zwiepende wind te wachten. Je zult wel vermaakt worden, maar ik vroeg me af of ik dat wel wilde. Niet dus.

Voor de buis dan maar. Dat wel weer. Als je het paasverhaal kent dan kun je het wel een beetje volgen. Maar er is wel veel verbeelding nodig om de link te leggen met Petrus die 2015 jaar geleden uit de hof van Getsemane wegliep en voor de haan kraaide drie keer Jezus verloochende en de Petrus anno 2015 op de fiets langs de Grolsch Veste. Alwaar hij ook drie keer aangaf zijn baas niet te kennen.

Ebru zei: "Ja, Timberlands hadden ze toen ook nog niet..." En toen kwam het kruis op het van Heekplein en ik verwachtte toch wel iets van een kruisweg of zo. Hij moest het kruis tenslotte zelf dragen heb ik altijd begrepen. Maar nee. Geen doornenkroon, maar slechts een doekje over zijn hoofd waar heel veel mensen zich dan weer aan hebben gestoord. Dat doekje en die oranje overall...

Het is een prachtig relispektakel natuurlijk. Maar eigenlijk is het kitsch met een hoofdletter K.

...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...