donderdag 2 april 2015

Over Pasen

Het voornemen van een blogje per dag lukt dus niet. Te druk met werk en andere bezigheden. Maar nu is het weekend. Paasweekend zelfs. Gelukkig hebben wij op Goede Vrijdag een vrije dag. Dat is helemaal niet meer zo vanzelfsprekend tegenwoordig. Net zo min als het paasfeest vanzelfsprekend is. Een rondje vragen in de klas leverde de weer gebruikelijke antwoorden op: "Wat is het paasfeest, wat vieren we dan?" Steevast krijg je als antwoord:" Oh iets met Jezus en zo..." Dat weten ze dan nog wel, maar op de vraag wat er dan op Goede Vrijdag aan de hand was blijven bijna alle pubers het antwoord schuldig. Inclusief mijn eigen gebroed hhier thuis...

Nu werk ik niet in het Christelijk onderwijs. Maar ook daar zal het kennispeil niet veel beter zijn.
Bij Anouk op school, het aloude van oorsprong zeer protestants-christelijke Ichthus-college waar ik ook mijn HAVO heb gedaan, doen ze niet eens meer aan een dagopening of iets dergelijks. Niet dat ik daar op zit te wachten, maar als je kiest voor een systeem met openbare scholen en bijzondere scholen waarbij de laatstgenoemde vaak gestoeld zijn op levensbeschouwelijke grondslag, dan is dat toch wel een teken dat dit systeem zichzelf aan het overleven is.

Morgen een vrije dag dus. En zaterdag en zondag en ook maandag. En dat moet vooral zo blijven.

Ik denk dat het zo is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...