donderdag 2 januari 2014

Het staartje van 2013. (5) Vuurwerk

Ik was een jongen van tien jaar toen mijn vader voor het eerst een vuurwerkpakketje kocht. Ik meen dat het zakje vijf guldens kostte. Eigenlijk vond ik er niet veel aan. Geknal en ik was er ook wat bang voor geloof ik. Mijn vader vond (en vindt) dingen al heel snel ' levensgevaarlijk'.

Toen we in 1973 verhuisden naar Boekelo werd alles anders. In de buurt woonden een paar vriendjes en met hen zwierf ik de straten rond om (vooral) rotjes af te steken. We gooiden ze in putten, voor de mooie doffe knal, we staken ze in dikke hondedrollen en knoopten ze aan elkaar vast om meerdere knallen tegelijk te genereren. Ook maakte we 'lanceerinrichtingen' voor de vuurpijltjes.

De jaren daarna had ik echt vuurwerkkoorts eind december. Folders werden uitgeplozen, bestellijsten werden ingevuld, weggegooid en opnieuw ingevuld. Rotjes, vuurpijltjes, voetzoekers, 1000-klappers, romeinse kaarsen en noem maar op. Er was keus genoeg. In Enschede was Haarman aan de Lipperkerkstraat het aangewezen adres voor vuurwerk. En op 31 december is het voorgekomen dat ik met mijn buurjongen ' s morgens al om zes uur voor de deur stond om de bestelling in ontvangst te nemen...

Later normaliseerde dit wat natuurlijk, maar eigenlijk kocht ik elk jaar wel wat vuurwerk. Ook toen de kinderen kwamen. Om twaalf uur stonden ze dan achter het raam te kijken. En toen ze groter werden gingen ze ook zelf de straten in. Sjoerd heeft het een jaar gedaan. Toen besloot hij dat het eigenlijk maar geldverspilling was, en bovendien begonnen de harde knallen hem in toenemende mate zwaar te irriteren. Anouk gaf er nooit zoveel om.

Mert en Ebru zijn eigenlijk vanaf vorig jaar pas een beetje geinteresseerd in vuurwerk. En gelukkig zijn ze op een leeftijd dat ze nog tevreden zijn met wat lichte rotjes en babyvuurpijltjes.

Ikzelf heb het dit jaar voor het eerst afgeschaft. De reden is de enorme opkomst van zwaar illegaal vuurwerk uit het buitenland. Al een aantal jaren heb ik meegemaakt dat je om twaalf uur met een behoorlijk imposant uitziend stuk vuurwerk de show probeert te stelen, en dat eigenlijk niemand kijkt vanwege het enorm zware geschut van het Belgische of Poolse vuurwerk wat buurtbewoners afsteken. Hier kun je niet tegenop met je Intratuinzakje van 30 euro. Of 50 euro. Hoezeer je ook je best doet. En het meewarige:" Mooi hoor pap" van de kinderen maakt het er niet beter op...

Nee. Dit jaar heb ik vanaf het balkon bij mijn ouders gekeken. Net zo leuk. En die rotjes en vuurpijltjes laat ik nu aan mijn kinderen over.  Met aansteeklont en vuurwerkbril.

De enige knal die ik om 00.00 uur veroorzaakte kwam van deze kurk...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...