woensdag 15 januari 2014

Topo-toets

Mijn dochter komt de laatste twee jaar regelmatig thuis met een topo-toets. In groep vijf begint dat met het leren der Nederlandse provincies  en de bijbehorende hoofdsteden. In groep zes zijn het de provincies met bijbehorende plaatsnamen en wateren. En nu, groep zeven, is het de bedoeling dat de kaart van Europa wordt ontsloten. Natuurlijk moet ze worden overhoord en dat klusje neem ik graag op me, want topo was ook altijd wel mijn ding vroeger.

Maar het laatste proefwerk hebben we echt samen moeten leren. Want toen ik in groep zeven zat, de vijfde klas heette dat vroeger, bestonden veel landen van de kaart van nu, anno 2014, nog helemaal niet. Hooguit als provincie of als land van vroeger. Ik kon niet blindelings aanwijzen waar Montenegro lag, of Moldavië, of Kosovo, of Bosnië-Herzegowina... Laat staan Podgorica, Chisinau, Pristina of Sarajevo. wat dan weer de respectievelijke hoofdsteden zijn van deze landen. Wij kenden dat gewoon als Joegoslavië immers. Of de USSR. Maar dat is allemaal ouderwets inmiddels.

je bent nooit te oud om te leren. En Ebru beweerde vandaag dat ze nul fout had bij de toets. En dat leverde dus een dikke tien op. Zegt ze.

Neem de proef op de som. Het betreffende topoblaadje staat hieronder.

Topo Oost-Europa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...