donderdag 2 januari 2014

2014

De nieuwssites rolden weer over elkaar heen bij het melden van incidenten tijdens de oudejaarsnacht. In Den Haag zijn tientallen auto's in brand gestoken, in Rotterdam is er veel agressie geweest richting hulpverleners en in Veen zijn 100 mensen gearresteerd vanwege het belagen van politie en brandweer.

Ik snap hier niks van. Een beetje klooien met vuurwerk deden wij ook, maar als er een wit politiekevertje verscheen maakte je dat je wegkwam. En als ik was thuisgebracht door de politie dan denk ik niet dat mijn vader op de vuist was gegaan met de agenten. Wat ik helemaal niet snap is de agressie richting hulpverleners. Brandweerlieden vragen al om politieassistentie bij het blussen van een containerbrand las ik in de krant vanmorgen.

Een vuurwerkverbod zoals door sommigen wordt voorgesteld lijkt me geen oplossing. Probeer dat maar eens te handhaven... Als je het in Nederland niet kunt kopen, dan wel in Belgie, Polen of Duitsland.
Ik wordt er gewoon niet vrolijk van. En een oplossing heb ik ook niet. Nog meer politie op de been bovenop de nu al ingezette tienduizend agenten met oud en nieuw? Het zal wel een tijdverschijnsel zijn wat we moeten accepteren. Maar de bereidheid tot het betalen van een parkeerboete van meer dan negentig euro wordt er niet groter op...

Tijdens de actie Serious Request in Leeuwarden is meer dan 12 miljoen euro opgehaald. Net zoals vorig jaar in Enschede. En er is voor 70 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in geschoten dit jaar. Net zoals vorig jaar.

Maar goed. We schudden even met het hoofd en gaan er een mooi 2014 van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...