maandag 30 april 2012

Oranje

Eigenlijk had ik dit jaar geen aandacht willen besteden aan het knotsgekke Oranjefeest. Ik hang vandaag de vlag niet uit en ik ben niet koningsgezind. De kinderen willen graag naar de stad voor het uurtje schuifelen op de vrijmarkt. Dat doen we dan maar.

Beatrix viert dit jaar gewoon Koninginnedag in Rhenen en Veenendaal. Een modern koningschap vormgegeven door koekhappen, steltlopen en oude dames die aan het kantklossen zijn. Van mij mag het. Maar ik heb er geen gevoelens bij. Dit is de laatste maand nog weer verergerd sinds Willem en Maxima een villa in Griekenland kochten. In tijden van economische onzekerheid, in tijden van crisis, in tijden van onbehagen, in tijden van onder druk staande normen en waarden.

Dan koop je als kroonprins geen villa voor ettelijke miljoenen. In het buitenland. Met een paardentoestand, sauna en zwembad. Dat hoort niet. Dat doe je niet. Dat is 'not done'. Ieder ander mag het, maar de kroonprins niet. Ik heb er weinig vertrouwen meer in. Goed dat de invloed van de Koning onlangs weer eens is ingeperkt. Linten knippen en pils drinken op de Olympische spelen. Het lijkt mij het verstandigst wanneer hij het daarbij laat. En over een jaartje of 50 schaffen we de hele rimram gewoon af.

Voor nu wens ik iedereen een fijne Koninginnedag.


2 opmerkingen:

  1. ...en dan komt er een miljoenen verslindende president met de hele hofhouding. Corruptie is dan niet meer uit te sluiten en het imago in het buitenland zal zeker dalen. Wij zijn eigenlijk altijd een koninkrijk/republiek geweest, in feite hebben we altijd onder het gezag van de Oranjes gestaan ook voor Willem 1 waren er al Oranjes die het hier voor het zeggen hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon alles afschaffen! Lang leve de republiek!

    BeantwoordenVerwijderen

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...