vrijdag 27 april 2012

Het lokale suffertje

Je kunt het toch wel een politieke aardverschuiving noemen. Althans iets wat eigenlijk alleen in tijden van grote crises gebeurt: het ineenslaan van de handen in de Tweede Kamer om een dreigende crisis te voorkomen of daaraan juist het hoofd te bieden.

Wilders haakte afgelopen zaterdag af. Het gevolg was een chaotische situatie in politiek Nederland. Want er moest op 30 april een stuk in Brussel liggen met plannen om het financieringstekort in 2013 naar drie procent te brengen. Ik had er geen enkel vertrouwen in dat dit alsnog zou lukken.

Toch kwam het voor elkaar. Hervormingsgezinde partijen sloegen de handen ineen en binnen 24 uur lag er een akkoord. Waarin zowel links als, in iets mindere mate rechts, zich kon herkennen. Hervormingen en bezuinigingen. Zelfs beweging in de hypotheekmarkt. Tot voor kort onbespreekbaar.

En Wilders staat aan de kant. Maar ook Roemer. En ook Samsom. Die laatste heeft zich misrekend. Heeft niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn. Hij wilde de handen vrij houden in de verkiezingen om zich zo ten opzichte van de SP te kunnen profileren. Maar nu ontstaat het beeld van een vooruitstrevend en hervormingsgezind politiek midden, met liberale en groene elementen. Waarbinnen een Christelijk begrip als rentmeesterschap ook nog een plek kan vinden.

En SP en PvdA staan als schijnbaar conservatieve bolwerken aan de zijlijn. Een totale herschikking in het politieke landschap.De PvdA is meteen vijf zetels in de peilingen gezakt.

En wat schetst mijn  verbazing toen ik vanmorgen, hongerig naar nieuws,  de krant uit de bus haalde: TCTubantia kopte op de voorpagina niet met het bereikte akkoord, maar met enorme foto van een zieke koe in een Twentse stal...


Welke redacteur is daar nou verantwoordelijk voor vraag ik me af? Heeft hij wat gemist? Een blunder van formaat. Of zou de gemiddelde lezer van deze grootste lokale krant zich niet interesseren voor politiek? Ik geloof er niks van. Het maakt op mij in elk geval een onbeholpen en knullige indruk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...