vrijdag 11 mei 2012

Indrukwekkend

De begrijpendleesles van deze week ging over 'De Schreeuw'. Het beroemde schilderij van Edvart Munch (1895) wat voor 91.000.000. euro is verkocht... 130.000.000 dollar.

Het is een indrukwekkend schilderij. Een man die een schreeuw van de natuur ervaart en hierdoor ineenkrimpt... Het figuur op het schilderij is Munch zelf. De jongens in mijn klas vonden het erg indrukwekkend. Alhoewel een beeld van de schreeuwende natuur voor hen erg moeilijk is te vatten. Ik heb het schilderij in kleur geprint en vergezeld van het bijbehorende gedicht in de klas gehangen.

Broodje cultuur. En dat is leuk. Vooral als je ziet dat het aanspreekt. De Schreeuw zal de jongens altijd bijblijven... Daarvan ben ik overtuigd.

Eigenlijk heet het ' Skrik'

De Schreeuw 

Ik liep over een pad met twee vrienden
de zon ging onder
Ik voelde een zucht van melancholie
Opeens werd de lucht bloedrood
Ik stopte en leunde tegen de reling
dodelijk vermoeid
uitkijkend over vlammende wolken die hingen
zoals bloed en een zwaard boven een
diep blauw fjord en stad
Mijn vrienden liepen door
Ik stond daar trillend van angst
En ik voelde een grote, oneindige schreeuw
door de natuur gaan. 
  Edvart Munch, 1895

Bron: www.nieuwsbegripxl.nl
CED-Groep

1 opmerking:

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...