vrijdag 9 maart 2012

J.J.Voskuil.

Vorige week verscheen postuum 'De Buurman" van J.J. Voskuil. Ik ben een echte fan van Voskuil, heb al zijn boeken gelezen. Behalve de verslagen van zijn voettochten. Maar daar zal ik me ook nog wel eens aan wagen.

Voskuil was een schrijver die als geen ander kon schrijven over schijnbaar alledaagse onbenulligheden. Hij heeft een groot aantal titels op zijn naam staan, waarvan 'Het Bureau' ongetwijfeld de bekendste is. Vijfduizend pagina's over het wel en wee op een kantoor in Amsterdam. De hoofdpersoon is Maarten Koning. Net als in "De Buurman".

Wat ik zo bijzonder vind is dat Voskuil bij leven eigenlijk niets anders gedaan moet hebben dan schrijven. En voettochten maken. En daar weer over schrijven. Het is ongehoord wat hij aan productie heeft gehad. Dit was zijn laatste boek, maar zijn dagboeken liggen er ook nog. En die worden pas uitgegeven tien jaar na het overlijden van zijn vrouw.

Ik kan niet wachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...