dinsdag 8 augustus 2017

Onderwatercamera

Mert zeurde er al een tijdje over. Hij wilde graag een onderwatercamera. In Nederland hield ik dat een beetje af. Ik begrijp zijn hang naar gadgets wel, maar wat moet je in ons landje nu met zo'n ding. Op het Rutbeek film je alleen vieze groene modder en aan het strand komen we niet zo vaak.

Hier in Turkije begon hij er opnieuw over. En toen we een dagje aan het shoppen waren, in het eerder genoemde en beschreven Forum, troonde hij me mee naar de Mediamarkt. Ja die hebben ze hier ook. En daar stonden ze aanlokkelijk uitgestald. In alle soorten en prijsklassen. Nu zijn we geen diepzeeduikers en ook de koraalriffen in Australie zullen moeten wachten op een ander jaar, maar toch. Hier is het zeewater op bepaalde plekken wel heel schoon en ons zwembad is ook glashelder. Bovendien stond er een boottocht langs de Turkse kust op het programma en van andere jaren weet ik nog dat je daar met een beetje geluk schildpadden in het glasheldere water kunt spotten.

Dus ik was al half om. Maar die rotdingen zijn natuurlijk wel aan de prijs. En wat koop je dan, een dingetje uit China of een echte Nikon of Sony. Bovendien moesten er ook accesoires bij. Die je weer los moet kopen. Polsband, drijfhandvatje en natuurlijk een insteekkaartje. 
Zijn budget was zodanig dat het net niet uit kon, maar hij kijkt dan zo hoopvol en daar kan ik geen weerstand aan bieden. Vooruit dus maar. Ik nam de helft van het bedrag voor mijn rekening en zo togen we met een rode mediamarkttas naar de rest van het gezelschap. Mert blij.

Het deed me een beetje denken aan mijn eerste ervaringen op het gebied van de fotografie. Ik was ook tien of elf. En via een vriendje hoorde ik dat je bij de HEMA een echt fototoestel kon kopen voor tien gulden. Met een heuse draagtas erbij. Ik zeurde en troonde mijn vader mee. Ook hij was nooit ongevoelig voor hetgeen ik graag wilde, alleen lagen de limieten bij hem een stuk lager. Maar dit keer kreeg ik mijn zin.

Ik weet nog hoe het cameraatje eruitzag en rook. Het was een soort zacht plastic en er ging een rolfilmpje in. Ik heb er twee rolletjes mee geschoten. Acceptabele zwart-wit plaatjes van een vakantie naar Drente. Toen werd het warm. En mijn cameraatje bleek niet bestand tegen de hitte op de hoedenplank van ons autootje destijds. Het toestel was gesmolten. Hahahaha. Een halve vierkante meter plastic bedekte de hoedenplank. 

Maar Mert heeft zijn spullen en het is verbazingwekkend dat zo dingetje werkelijk haarscherpe opnames maakt onder water. Prachtig. Met luchtbellen en al. 
We zijn dus weer een apparaat rijker. Ik heb een speciale koffer mee deze vakantie voor alle apparaten met stekkers. En een bijbehorend etui voor alle opladers en verbindingsnoeren. En een ouderwetse Ikea stekkerdoos met acht stopcontacten. 
Vakantie 2.0 denk ik dan maar. 

1 opmerking:

  1. Als je het waterkwaliteit van het zwembad goed bijhoudt, dan heb je prachtig helder water. Dit kan heel simpel door de ph waarde goed in de gaten te houden en om de zoveel tijd chloor toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...