zondag 6 augustus 2017

Dag 14 Mersin

We zijn hier al weer vanaf dinsdag. Het is nu zondag. Eigenlijk kun je zeggen dat het echte vakantiegevoel nu pas echt is begonnen. Geen druk meer van afspraken naar volgende bestemmingen. Over een week gaan we wel eens nadenken over het verdere programma van deze vakantie. Voor nu geldt dat vooral warm is en dat we ons leven daar maar op inrichten. Dat betekent veel zwemmen in zwembad en strand en voor de rest luieren. Gisteren is Fatma's zuster vanuit Nederland gekomen met de drie kinderen. Mert en Ebru blij, want ze hebben nu wat meer aanspraak. 

Op de plek waar we zitten zit nogal wat familie van Fatma. Men heeft soortgelijke appartementen als wij. Maar daar waar we in andere jaren vaak met velen waren is het nu een stuk rustiger. Veel neven en nichten zijn inmiddels getrouwd en gesetteld en hebben kleine kinderen. En de mensen werken. De scholen en universiteiten hebben lange vakanties, als je gewoon een baan hebt niet. Vandaag is net een dag dat iedereen die in de gelegenheid is deze kant op is gekomen. Dat is dus een weerzien. Ikzelf was hier voor het laatst in 2010, dus ik zag de familie zeven jaar geleden voor het laatst. Leuk om iedereen weer te zien, maar wel druk. We hebben het zo over 30 mensen. Inclusief baby's, peuters en pubermonsters zoals die van mij.

Toch een hele tour om allen van eten en drinken te voorzien. En de zaak georganiseerd te houden. Zonder vaatwasser en met slechts een gootsteentje. Gelukkig hoef ik me daar niet druk over te maken. De keuken is nog steeds het domein van de vrouwen hier. Niet onaangenaam eigenlijk.

Wat wel een gedoe is dat is internet. Er staan in de omgeving wel wat routers waar je een code van kunt kopen, maar dat is behelpen qua snelheid. De roaming is in de EU grotendeels afgeschaft, maar niet in Turkije. Ik krijg steeds sms'jes van Tele-2 dat ik voordelige bundels kan kopen. 100MB weekbundel voor Turkije kost ' slechts' 12,50 euro. Ja 100MB. Met vier telefoons en een iPad... Dat is er in een dag doorheen of zo.

Fatma heeft de Turkse nationaliteit en zij kan met haar ID-kaart een Turks pre-paid nummer aanschaffen. Dan wordt het opeens voordeliger. ik heb nu een 3G-bundel voor 60 lira en daar heb ik 8GB voor. Dus 15 euro. Dat valt te overzien, maar de kinderen laten we maar geen YouTube filmpjes kijken. Beetje Facebook, Mail, nieuws en Instagram en dan gaat het nog hard genoeg. Dus een telefoon fungeert als hotspot en daar doen we het dan mee. 

Voor de rest is het hier heerlijk. Ik slaap buiten op het balkon. Als de zeewind een beetje mee wil werken is dat heerlijk. Alleen om negen uur wordt ik wakker door de zon die het balkon dan bereikt. De kinderen slapen met z'n vieren op een paar matrassen in de woonkamer en Fatma ligt ertussen in. 

Nadere berichten volgen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...