zondag 12 oktober 2014

De eeuw van mijn vader

Bovengenoemde titel verwijst naar het gelijknamige boek van Geert Mak. Hij beschrijft hierin hoe met name zijn vader leefde in de nu voorbije twintigste eeuw.

Op school geef ik een uurtje geschiedenis aan een derde klas. Praktijkjongens en -meiden. En in het curriculum en de kerndoelen  staat dat de leerlingen kennis moeten nemen van de moderne geschiedenis van hun eigen land. Ik gebruik hiervoor (onder andere) een televisiereeks genaamd "Mooi was die tijd". Hierin staat een gezin centraal wat zich elke aflevering verplaatst naar een bepaald decennium in de vorige eeuw. Het begint bij de jaren 10, dan de jaren twintig, dertig en zo voort. Tot aan de huidige tijd. Steeds dezelfde familie. In het begin lopen ze (steeds hetzelfde) huis binnen waar de woninginrichting conform het betreffende decennium is.

Aardig voorbeeld hierbij zijn de jaren twintig en dertig, waar voor het eerst sprake is van slaapkamers. Daarvoor sliepen mensen in een alkoof of bedstede. Mijn eigen vader is een product van 1929 en ik herinner me dat hij vertelde dat ze in de jaren dertig verhuisden en dat dat huis waar ze naar toegingen slaapkamers had. Een noviteit, een luxe... Want ook mijn vader heeft nog in de bedstede geslapen. Hij is er zelfs in geboren.

De serie focust verder op de echte sociale geschiedenis en minder op de politieke. Slechts waar dat iets toevoegt wordt er iets over aangestipt. Zo waren de jaren dertig natuurlijk crisisjaren en de jaren veertig stonden in het teken van de oorlog. Daar waar dit invloed had op het dagelijks leven van de mensen wordt dit van belang geacht om te vermelden.

Naarmate de reeks vordert zie ik de geschiedenis van mijn eigen ouders op het scherm voorbijtrekken. En eerlijk is eerlijk, ook die van mijzelf als product van de jaren zestig... Hetgeen ook al weer vijftig jaar geleden is tenslotte.

De serie is te bekijken via uitzendig gemist. Op tv of computer. Aanradertje...


http://www.npo.nl/mooi-was-die-tijd/POMS_S_NTR_124945
Klik...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...