dinsdag 6 december 2011

Woordenschat

Fatma is Turkse Nederlander of Nederlandse Turkse. Weliswaar geboren in Nederland, maar toch heeft ze een jaar of zeven in Turkije gewoond. Onder andere de middelbare school heeft ze daar doorlopen. Ze is tweetalig, maar sommige zaken zijn zo door en door Nederlands dat het geen wonder is dat je dat als tweedegeneratieallochtoon niet weet.

Door haar team is ze via Zwarte Piet op 5 december in het zonnetje gezet, maar moest wel een testje doen. Bijvoorbeeld uitleggen wat de volgende begrippen inhouden:
  • Arretjescake
  • Ortolaan
  • Ortholaan
  • Nestel
  • Kwispedoor
  • Sleef
  • Kielhalen
  • Lavet
  • Tuk
  • TukTuk
  • Duckdalf
Ik zelf als talig autochtoontje had hier natuurlijk niet zoveel moeite mee, maar het woord 'nestel' was ook voor mij nieuw. Ik ben benieuwd wie het wel weet? Reageer. De prijs is een eervolle vermelding. En niet googelen.

Fatma slaagde overigens met vlag en wimpel en kreeg als prijs... een woordenboek.
Leuk gedaan.



2 opmerkingen:

  1. Die dingen die ze bij het leger om de schouder hebben hangen. Dat zijn een soort onderscheidingstekens. Meestal hebben alleen hogere rangen ze. (Geleerd bij vroeg moderne tijd op school) Pruisen gebruikte nestels en in de Napoleontische tijd ook. Ik dacht dat dat een nestel is haha. Toen mn leraar in de klas vroeg wist niemand het. Dus het is wel toevallig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die nestel is natuurlijk het koord wat bijvoorbeeld de uniforms van hoge oomes opsiert zoals de opperstalmeester van hare majesteit de kunnigin maar ook een lont. Ik weet het omdat mijn vader nog zo'n ding heeft, hij was majoor in het leger.

    BeantwoordenVerwijderen

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...