zaterdag 2 mei 2015

QUEM DABIS HAEC POSSIT QUI DARE CUNCTA LOCUM?

En als je dan in de buurt van Nijmegen bent ga je natuurlijk ook de stad in. En ik weet nog dat ik als jongetje van acht een keer op schoolreisje ben geweest naar de Valkhof. Ik zat in groep vijf, vroeger de derde klas, en daar werd Karel de Grote behandeld. En dat hij een verblijf had in Nijmegen. En dat dit nog steeds te bezichtigen was. En dat we daar dus naar toe gingen. Met de bus. Vroeger in 1971 of zo iets.

Toen hadden schoolreisjes nog een educatieve lading. Nu vaak niet niet meer. Helaas. Daarom wilde ik dus naar de Valkhof. Want je kunt dan mooi op de Waal kijken. Dat wist ik ook nog. En het was er allemaal nog. Net als vroeger. Wat heet vroeger trouwens... Het schijnt dat de Valkhof al in 800 na Christus als Palts is gebouwd. Voor Keizer Karel. En dat hebben wij bekeken. In 2015.

Toch nog een broodje cultuur. En daar is niks mis mee. De opschriften van het hekje werden even via Whats's App vertaald door een collega die ooit op het gymnasium heeft gezeten en zich daar soms op voor laat staan. Drie fotootjes sturen en even later kregen we de vertaling al binnen. Per kerende post zogezegd...

Weet gij mij...

Een plaats te noemen..

Die op zoveel schoons kan roemen

En natuurlijk spuug je dan naar beneden als jongetje van acht...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...