vrijdag 3 mei 2013

3 Mei. Mijn vader is jarig

En hij wordt 84 jaar. Dat is respectabel. Dat is de leeftijd van de sterken. Vanmiddag gaan we er naar toe met een cadeautje. Eigenlijk heeft hij maar een echte hobby, en dat is lezen. Het is daarom nooit moeilijk om voor hem iets te kopen. In het mooie appertement dat mijn vader en moeder bewonen wordt veel ruimte ingenomen door zijn boekenverzameling. Hij moet niets weten van e-readers of iPads. "Een boek moet van papier zijn. Moet je kunnen ruiken en kunnen vasthouden."

En daar zit wat in. Gaandeweg de jaren worden er ook wel eens boeken weggedaan. Maar die verhuizen naar boekenkasten in de catacombem van Quatre Mains in Enschede. En die mogen niet bij het oud papier. Echt niet. Dus slijten ze hun jaren naast de kunstkerstboom van mijn moeder en de al naar gelang het heersende seizoen de acht zomer-, dan wel winterbanden van Fatma en mij. En nog is er ruimte genoeg in de kelderbox...

Pa. Vanaf deze plek: Proficiat. Ik hoop je nog vele jaren een boek te kunnen geven voor je verjaardag.


1 opmerking:

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...