donderdag 30 augustus 2012

TK 2012

Het is weer volop verkiezingscircus. Ik vind dat altijd een mooie tijd. Debatten op TV en de hele dag door verkiezingsnieuws op alle social media.

Geert Wilders is duidelijk op z'n retour. Niet meer zo scherp en het riedeltje over de moslims kennen we nu wel. Toch wel jammer, want hij schudde de boel wel mooi op.

Emile Roemer piekte in de peilingen. Ik vind het een pipo de clown. Een Wilders op links. Hij heeft zich door pakkende one-liners in de kijker weten te zetten. Toch blijkt dat de zaken niet zo heel simpel zijn als hij het allemaal doet voorkomen. De werkelijkheid is genuanceerder. Ik vrees dat je als gewoon hard werkend mens van hem niks hebt te verwachten. Je zult als melkkoetje worden beschouwd. Auto, huis en luxe zullen zwaar worden belast. Bovendien verdwijnen er banen bij het SP-program en lopen de tekorten op.

Samsom presenteert zich fris en redelijk. Een verademing na Cohen. Kan een middenpositie innemen tussen VVD en SP. Ik weet niet of hij dit kan handhaven de komende weken. Ik had wel vertrouwen in zijn visie, maar de ellende is dat je al die PvdA-regenten er weer bij krijgt.

Buma... Lijkt integer, maar zijn verhaal wordt ondanks steekhoudende items over moraal en fatsoen toch ontkrachtigd door het feit dat hij gewoon mee heeft gedaan in de gedoogcoalitie en zodoende allerlei verschrikkelijke zaken voor zijn rekening heeft genomen. Zoals de bezuinigingen op Passend Onderwijs. En er zijn mij te veel mensen in die partij (geweest) die heel goed weten hoe ze met de Bijbel in de hand hun eigen zakken aardig weten te vullen. "We run this country" is een tijd het adagium geweest. En dat klopt.

Vrouw Sap...  Femke had ik hoog. Jammer dat ze weg is. Toch is de partij een stuk realistischer dan de radicaal linkse voorgangers. Vooral het punt duurzaamheid vind ik sympathiek in hun keuzes.

Alexander Pechtholt. Zegt steekhoudende dingen. Bovendien is zijn partij de enige die structureel in het onderwijs wil investeren. Ik vind dat verstandig.

SGP van der Staaij. Vrouwonvriendelijke christenfundamentalist. Nog niet zo lang geleden keken leden van die partij geen televisie, mochten vrouwen niet stemmen en zeker niet werken. Zijn laatste statement over zwangerschap en verkrachtingen sloeg alles. Terug naar de Veluwe. En daar vooral blijven.

Arie Slob... Integer, maar ook te Calvinistisch. Toch wel een vleugje sympathie voor het sociale karakter van zijn partij.

DierenMarianne vind ik een aardige dame om te zien. Ik kan me echter niet zo druk maken om een goudvissenkomverbod... Toch pleit ook zij voor duurzaamheid. Samen met GroenLinks. En ik vind dat andere partijen dat punt wel eens teveel ondergeschikt maken aan de centen. In Nederland moet de duurzame energie nog volledig op gang komen. Wij hebben deze boot volledig gemist...

En verder is het gekriebel in de marge. En Rutte lacht me teveel. Schaterlachend een gedoogcoalitie met Wilders leiden. Lachend elke week met Wilders in het torentje zitten en glimlachend zelfs met van der Staaij de liberale beginselen verkwanselen. Bovendien is er meer dan centen alleen. En dat mis ik volledig bij de VVD. Evenals solidariteit met mensen die wat minder bedeeld zijn.

Ik ga kiezen tussen PvdA, D66 of Groen Links.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...