maandag 29 april 2013

Beatrix spreekt

Bij het scheiden van de macht sprak Beatrix nog een keer haar volk toe. Zakelijk, kort en wars van emotie. Friso werd niet genoemd. Wel Claus. Dat het de beste beslissing in haar leven is geweest om met hem te trouwen. Ik denk dat Claus vanuit de hemel weemoedig heeft geknikt. Of hij het omgekeerde ook heeft gevoeld... Ik denk het niet. Het lijkt me nogal een dominant persoon naast je. Die Beatrix. Maar dat blijft maar gissen natuurlijk.

Morgen hebben we dan Koning Willem. Ook voor een jaartje of 35. Dan ben ik 84. In 2049 of zo. Net zo oud als mijn vader nu is. Morgen ga ik samen met hem en mijn moeder voor de buis zitten om half tien. Met oranje tompoezen en (natuurlijk) oranjebitter. Want uiteraard wil ik dit spektakel niet missen... het wordt mijn tweede troonswisseling. En derde staatshoofd. Dat moet je toch meemaken.

"Het vervult mij met diepe dankbaarheid... "
Enz. Enz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...