zaterdag 18 februari 2012

Carnaval

Het feest der zotten. Ik ben absoluut niet opgevoed met carnavalstradities. Mijn ouders komen uit de beste Nederlands Hervormde tradities en daar was carnaval not-done. Helemaal niet in de tijd waarin zij opgroeiden. Bovendien is mijn vader een Fries. En je kunt van Friezen veel zeggen, maar gevoel voor carnavaleske tradities is niet hun sterke punt. "Doe maar normaal..."

Als kind bezocht ik ook christelijke scholen, en het feestelijke hoogtepunt van het jaar was toch wel zaklopen en  blikgooien op Koninginnedag. En een optocht was er in 1973 bij het 25-jarig regeringsjubileum van de gewone Koningin Juliana. Toen mochten we wel verkleed en kregen zelfs een theelepeltje meen ik mij te herinneren. Of een koffiemok met een opdruk. Alles in het kader van God, Vaderland en Oranje. Nu is daar niks mis mee, maar carnaval deden we niet aan.

In Boekelo werd het een beetje anders. In 1973 verhuisden we naar dit aardige zoutdorp en daar bestond een levendige carnavalstraditie. Het dorp bestond uit twee delen, het gewone en het Roomse dorp. Met bijbehorende scholen. Ik bezocht de openbare school en de Roomse bevond zich aan gene zijde van de beek. En tijdens carnaval zaten alle roomse kinderen op een praalwagen tijdens de jaarlijkse optocht op zondagmiddag. Wij openbaren stonden aan de kant. Met boerenkiel. Dat wel.

En nog weer later heb ik zelfs een aantal jaren meegedaan aan het feestgedruis. Een paar keer leuk. Toen ik verkering kreeg was de lol eraf.

Toch hebben we nog jaren en jaren de Boekelose carnavalsoptocht bezocht. Als toeschouwer. Met bijbehorende slappe patat uit teveel afgekoeld frituurvet en bier uit plastic bekers uit een zuiptent langs de route. Druk, lawaai en altijd veel te koud. En geen enkele behoefte om naar binnen te gaan in het plaatselijke café waar de carnavalsvereniging De Soaltkloet'ns resideerde.

Op de foto Lotte, Anouk en Sjoerd. Het lijkt zelfs alsof Sjoerd het nog leuk vond ook. Ik denk ook dat het de laatste keer is geweest dat hij verkleed ging. Die flauwekul heeft hij na 2 februari 2004, de datum waarop deze foto os gemaakt, afgeschaft.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...