zondag 6 november 2011

Sjoerd en zijn 'ticks'

Een paar weken voor Sjoerd's overlijden ben ik eens bezig gegaan met alle zaken die hem als kind en jonge puber zo bovenmatig hadden geinteresseerd. En dat waren nogal wat dingen. Want Sjoerd had een stoornis in het Autistisch Spectrum, ASS kortgezegd. Trouwe lezers van dit blog weten dit wel.

Een van de kenmerken van ASS is dat deze mensen vaak een bovengemiddelde interesse hebben in bepaalde zaken en daar als geen ander helemaal in op kunnen gaan. 'Ticks' heet dat in  Autisphere.

Van alle ticks van Sjoerd heb ik toen een collage gemaakt. Met plaatjes. Gewetenloos van het internet geplukt of zelf uit mijn verzameling foto's gehaald. Het resultaat hebben we op groot formaat af laten drukken en hangt nu in een mooie strakke lijst boven zijn herdenkingskist.

Al langer had ik het plan om hier op het blog daar eens wat aandacht aan te besteden, maar gek genoeg is het daar nooit van gekomen. Bij deze dus.

Een lijst met ticks geef ik hieronder weer. Het lijkt mij goed dat dit op enigerlei wijze bewaard zal blijven. Hou je vast:

  • Stoomtreinen
  • Insteekmozaiekjes, met name oranje vierkantjes
  • Winnie the Pooh
  • De ballenbak bij MacDonalds
  • Fisher Price Kassa
  • Pokemon in alle vormen en soorten
  • Nintendo
  • Harry Potter
  • Jan Jans en de kinderen
  • Asterix en Obelix
  • Avatar
  • Lord of the rings
  • Apple, en dan de MacBook en de IPhone
  • Naruto
  • Gamedesign, programmeren in C++
  • World of warcraft. Zijn account staat nog ergens denk ik
  • Schapen
  • Rayman
  • Tarzan
  • Kabouter Wesley
  •  ...
En dan vergeet ik er nog wel een paar. Van al die dingen is er dus een poster gemaakt. En het leuke is dat hij hem zelf ook nog heeft gezien en heeft getekend met zijn naam. Hij had nog wat aanvullingen ook geloof ik.  Op de onderstaande foto staat die handtekening niet overigens. Dat heeft hij na het afdrukken gedaan. Op 8 februari 2010. Twee weken voor zijn dood ongeveer. Vandaar een detailfotootje onderaan...
De komende tijd zak ik een aantal ticks nader beschrijven. Dit heb ik voor de belangrijkste al eens eerder gedaan op het vorige weblog. Als dat weer actief is zal ik kijken wat er nog mist.

Opklikken

2 opmerkingen:

Rijen…

 … Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...