Toen Sjoerd drie jaar werd kreeg hij een Duplotrein. Compleet met wissels, kruisingen en een brug. Natuurlijk verzamelde hij dit gedurende langere tijd bij elkaar. We spreken over 1998.
De bewuste trein doet nog steeds dienst en staat in twee kratten in de speelgoedkast. En alles is nog heel. Alleen het locje begint wat sleets te worden. Er heel veel mee gespeeld. Door Sjoerd, Anouk, Ebru en Mert. En de vriendjes, en de vriendinnetjes, en de neefjes en de nichtjes. En de buurkinderen en de rest.
Toen Sjoerd vijf jaar werd kreeg hij een echte legotrein. Een of andere highspeed TGV-achtige set voor veel geld. Heel veel geld. Naar ik meen meer dan 300 gulden. Voorwaar een heel bedrag voor een vijfjarige. Maar ja. Hij had net een echtscheiding achter de kiezen en dan denk je het goed te maken met dit soort dingen. Dat werkt natuurlijk niet, maar daar kom je pas later achter.
De trein bleek heel erg mooi, maar toch niet wat we ervan hadden verwacht. `Natuurlijk is het leuk om het op te bouwen, maar de uitdaging zit in het laten gaan van je fantasie en er van alles bij te bedenken.
En ook in diezelfde tijd scoorde hij zijn eerste Gameboy en begon zijn wereld steeds meer te bestaan uit verdere digitale verschijnselen des tijds...
De trein werd keurig in een Curverkrat gedaan en is sindsdien nog een keer of twee opgebouwd door Sjoerd en Wessel en daar bleef het bij.
Na het overlijden van Sjoerd ontdekte Mert het bewuste krat en die bleek er wel van gecharmeerd. Alleen is hij wat minder gestructureerd dan Sjoerd en zo belandde de trein in een miljoen stukjes tussen de rest van de Lego in het grote verzamelkrat. De transformator en enkele andere onderdelen zitten nog wel keurig in het kratje.
Mert scoorde gisteren dus een nieuwe trein en die blijkt nu maar ten dele compatibel met de oude. Want Lego gaat met de tijd mee en de aandrijving geschiedt nu door een RemoteControl en niet meer door een transformator. De rails hoeven dus niet meer van een metalen geleidestrip te worden voorzien.
Toch gaan we de oude trein ook maar in zijn volle luister herstellen. De bouwtekeningen bleek Fatma gelukkig bewaard te hebben. Zodat we het krat maar eens op de kop gaan zetten en ons best gaan doen om te zien of alles er nog is.
En dat zou wel een wonder zijn. Want al die kleine prutsonderdelen hebben de neiging om te verdwijnen of in stofzuigerzakken te belanden...
Maar alle onderdeeltjes zijn weer bij te bestellen via websites. En als het nodig is zijn alle bouwtekeningen online beschikbaar via lego.com.
Maar goed. We hebben wat te doen. En het is vakantie. Toch?
Mijn weblog over het leven nu zonder Sjoerd (Quil) die op 24 februari 2010 overleed aan de gevolgen van leukemie (AML). Over leven zonder Sjoerd, maar met alle herinneringen aan hem, met mijn gezin, met mijn werk, met mijn familie en met mijn vrienden. Over leven met dagelijkse- en minder dagelijkse dingen. Over leven met humor, boeken, televisie, actualiteit en andere zaken die de moeite waard zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Rijen…
… Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...
-
We schrijven 1977. Ik weet het: dat is inmiddels 41 jaar geleden. En ik was toen 14 jaar oud. En had een vriendinnetje. En niet zoveel...
-
Er is nu ook legotape. Een rol plaktape met lego-nopjes zodat je ook verticaal kunt werken. Iets in mij zegt dat dit op scholen wel eens een...
-
… Bij de Bulgaarse grens 2 uren in de rij, bij de Servische grens twee uren en bij de Hongaarse grens 4,5 uur. Orban wil geen vreemdelingen...
Geweldig die trein. Ik zie zij bij buren ook door de kamer rijden maar ik had geen idee dat die dingen zo verrekte duur zijn. Maar het blijft schitterend speelgoed.
BeantwoordenVerwijderen