Dat is uitgekomen. Immers van de eerste stoomtreinen werd ook gezegd dat de duivel erin huisde, en er is ook heel lang verzet geweest tegen de televisie. Niet alleen in orthodox-christelijke kringen, waar het zelfs jaren lang verboden is geweest, maar ook in de links-intellectuele universiteitskringen. Lees Voskuil maar eens.
Progressief betekent vaak dat er met het grootste wantrouwen wordt gekeken naar technologische ontwikkelingen. Zo ook verging het de GSM. En nu de smartphone. Vertederd kijken we naar mensen die nog met een klaptelefoontje in hun handtas door het leven gaan. Als je ze belt nemen ze nooit op, want voor ze in de gaten hebben dat het ding af gaat is het vaak al te laat. En anders vraagt het opnemen van een inkomend gesprek dusdanig veel moeite dat het eigenlijk al niet meer nodig is. Ook moet vaak eerst de leesbril uit dezelfde tas worden gevist.
Flauw. Maar wel waar.
Ik mag een nieuwe telefoon. Mijn provider wil me doen geloven dat als ik mijn contract met twee jaar verleng dat ik dan een nieuwe 'gratis' telefoon mag uitzoeken. Dat gratis is natuurlijk een gotspe. Geen enkel weldenkend bedrijf geeft een apparaat van meer dan 500 euro gratis weg. Dus loont het de moeite om eens goed alle aanbiedingen van de verschillende providers onder de loep te nemen.
Sinds jaar en dag zit ik bij Vodafone. Keurig elke twee jaar verlengd met bijbehorende nieuwe telefoon. Maar nu maken ze het te bont. Als ik een iPhone wil, en wie wil dat niet, dan moet ik voor min of meer gelijke voorwaarden meer abonnementskosten per maand gaan betalen en voor het toestel honderden euro's neerleggen. Even surfen op internet:
-->
Vodafone iPhone-5
|
Elders iPhone-5
|
44 euro
per maand
|
38 euro
per maand
|
Datagebruik
500 Mb per maand
|
Datagebruik
1,5 Gb per maand
|
400
minuten bellen
|
300
minuten bellen
|
Toestel
kost 404,99 euro
|
Toestel
kost 25 euro…
|
Vanmorgen werd ik gebeld door een hele aardige mevrouw van Vodafone. Ze wilde met mij even doornemen wat handig was als ik zou verlengen en had een hele scherpe aanbieding voor mij. Ik was meteen geïnteresseerd natuurlijk. Maar na tien minuten heb ik ze bedankt voor het telefoontje en gezegd dat ik niet goed begreep waar ze mee bezig waren bij Vodafone. Dat is geen klantenbinding. Dat is klanten wegjagen. Hoe goed het ook bevalt bij Vodafone. Ze gaf me nog gelijk ook.
En ik snap het echt niet. Voor een paar euro neem ik niet eens de moeite om het gedoe van een andere aanbieder te overwegen. Maar dit is van de gekke...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten